Disputa pe centura Clujului. Documentul care arată că marele proiect de infrastructură putea avea o altă soartă.
Disputa pe centura Clujului. Documentul care arată că marele proiect de infrastructură putea avea o altă soartă.

Disputa pe centura Clujului. Documentul care arată că marele proiect de infrastructură putea avea o altă soartă.

Primăria Cluj-Napoca a anulat, recent, cele două licitații de peste 3 miliarde de lei pentru Centura Metropolitană, după ce niciun constructor nu a mai depus ofertă.

Licitațiile pentru Centura Metropolitană Cluj-Napoca (loturile 2 și 3) au fost publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, la sfârșitul lunii februarie, valoarea celor două contracte pentru aprox. 24 de kilometri de drum expres plus drumuri de legătură fiind de aproape 3,5 miliarde lei sau 700 de milioane euro, finanțare europeană prin Programul Operațional Transport (2021-2027). Ulterior, constructorii au depus clarificări și au solicitat amânarea termenelor. În cele din urmă nu s-a mai depus nicio ofertă, așa că licitația va trebui reluată.

Acest proiect ar fi putut avea o altă soartă dacă Ministerul Transporturilor își făcea temele în perioada în care au fost pregătite proiectele pentru finanțare cu bani din PNRR. Numai după cum se vede chiar într-un act oficial semnat de fostul ministrul al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, prioritățile au fost altele, iar centura pentru al doilea cel mai mare oraș al țării a fost lăsată în voia sorții.

Proiectul privind centura metropolitană a municipiului Cluj a fost prins pentru a primi finanțare din PNRR de Marcel Boloș când acesta deținea funcția de ministru al Investițiilor și proiectelor Europene, în mandatul 2019-2020. Proiectul a fost agreat și de Cristian Ghinea, când acesta a ocupat funcția de ministru al Fondurilor și proiectelor Europene. De altfel într-un răspuns la o interpelare a unui deputat clujean legată de situația obiectivelor majore ale Clujului în PNRR, din februarie 2021, ministrul Cristian Ghinea arăta clar că proiectul „Centura Metropolitană a Municipiului Cluj-Napoca” este propus pentru finanțare PNRR.

În document se mai atrăgea atenția că menținerea acestor proiecte în propunerile pentru finanțare din PNRR depinde în mare măsură de modul în care ministerele de linie vor formula reformele din respectivele domenii de intervenții și de stabilirea obiectivelor de etapa și a țintelor finale de realizare a acestora.

„Referitor la întrebarea dumneavoastră nr. 70A/2021, având ca obiect ,,Situația obiectivelor majore ale Clujului în Planul Național de Redresare și Reziliență”, vă comunicăm următoarele: Finanțarea investițiilor din fonduri europene în perioada 2021-2027 se va realiza din programele operaționale sau din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), aceste documente programatice aflându-se în negociere cu Comisia Europeană.

În ceea ce privește proiectele de investiții la care faceți referire, vă informăm că portofoliul de proiecte propus la finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență nu este aprobat, aflându-se într-un larg proces de consultare, în vederea validării.

La aceasta dată, obiectivele majore din zona Municipiului Cluj-Napoca/ Județului Cluj au propuse următoarele surse de finanțare: Spitalul Regional de Urgență Cluj – finanțare din Programul Operațional Sănătate 2021- 2027; conectarea Autostrăzii Transilvania cu Centura Ocolitoare Vâlcele-Apahida – propunere pentru finanțare PNRR; electrificarea și modernizarea Liniei de Cale Ferată Cluj-Napoca-Episcopia Bihor – studiul de fezabilitate a fost finanțat din Programul Operațional lnfrastructura Mare 2014-2020, iar lucrările sunt propuse pentru finanțare PNRR; Metroul M1 Cluj-Napoca – propunere pentru finanțare PNRR; Centura Metropolitană a Municipiului Cluj-Napoca – propunere pentru finanțare PNRR; trenul metropolitan Cluj – propunere pentru finanțare PNRR. Totodată, dorim să precizăm că în conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene privind PNRR, investițiile finanțate în cadrul PNRR au ca termen de finalizare luna august a anului 2026.

Menținerea acestor proiecte în propunerile pentru finanțare din PNRR depinde în mare măsură de modul în care ministerele de linie vor formula reformele din respectivele domenii de intervenții, și de stabilirea obiectivelor de etapă și a țintelor finale de realizare a acestora.

În ceea ce privește proiectele de infrastructură rutieră sau feroviară, care vor fi incluse în Programul Operațional Transport 2021-2027, vor fi stabilite la nivelul Ministerului Transporturilor și lnfrastructurii, Direcția Generală, Organismul lntermediar pentru Transport (DG OIT), fiind propusă ca Autoritate de Management pentru Programul Operațional Transport.

În speranța că am răspuns întrebării dumneavoastră, vă mulțumesc pentru buna colaborare și va asigur încă o dată, stimate domnule deputat, de toată considerația”, se arată în documentul semnat de ministrul din acea perioadă al Proiectelor și Investițiilor Europene, Cristian Ghinea.

Se pare însă că Ministerul Transporturilor, care a gestionat aceste proiecte, și care era condus în acea vreme de Cătălin Drulă, nu a mai reușit să facă reformele cerute iar centura metropolitană a municipiului Cluj-Napoca a fost lăsată în afara PNRR. Dacă proiectul obținea finanțare în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență, sigur lucrurile puteau avansa altfel, ținând cont că termenele în cadrul acestui program sunt foarte stricte iar finanțare este asigurată.

Sursa: ziarulfaclia.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Facebook Page