Consumatorii, mai bine protejați!
Consumatorii, mai bine protejați!

Consumatorii, mai bine protejați!

Pe 28 mai 2022 au intrat în vigoare noile norme în materie de protecție a consumatorilor, care vor oferi atât consumatorilor, cât și autorităților, instrumente mai puternice pentru a-și exercita drepturile.

„Noile norme demonstrează încă o dată importanța pe care Europa o acordă garanțiilor efective pentru consumatori. Acestea vor garanta protecția consumatorilor față de practicile neloiale online, așa cum se întâmplă și offline, făcând ca normele de protecție a consumatorilor să fie adecvate pentru era digitală”, transmite Vicepreședinta pentru valori și transparență, Věra Jourová.

Didier Reynders, comisarul pentru justiție, a adăugat: „Consumatorii europeni au dreptul la cele mai înalte standarde de protecție, iar aceste norme noi respectă întocmai acest angajament. De exemplu, atunci când se caută un produs online, platformele trebuie acum să furnizeze informații transparente cu privire la modul în care sunt clasificate ofertele. Acest lucru este necesar pentru a se evita practicile comerciale înșelătoare. Accesul la căile de atac individuale, precum și sancțiunile pentru încălcările transfrontaliere vor fi, de asemenea, consolidate. Toate acestea vor asigura despăgubirea echitabilă a victimelor și o adevărată descurajare a făptașilor.”

Așadar, câteva exemple ale noilor norme sunt:

  • platformele trebuie să furnizeze informații transparente cu privire la modul în care sunt clasificate ofertele, atunci când cauți un produs online;
  • furnizorului de piață online, cât și furnizorului terț le revine obligația de a furniza informații precontractuale când produsele sunt oferite consumatorilor pe piețele online;
  • actualizarea definiției de „piață online” – în loc de un „site” este indicat să se folosească noțiunea de software;
  • furnizorii de piețe online ar trebui să informeze consumatorii dacă partea terță care oferă bunurile, serviciile sa conținutul digital este sau nu un comerciant, pe baza declarației transmise de partea terță respectivă furnizorului de piață online, pentru a cunoaște mai apoi drepturile și obligațiile în cauză;
  • accesul la căile de atac individuale, precum și sancțiunile pentru încălcările transfrontaliere, sunt consolidate, în cazul în care ai fost victima unor practici comerciale înșelătoare.

Cât despre drepturile consumatorilor, aceștia beneficiază de un punct de contact online, prin intermediul portalului digital unic înființat prin Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European și al Consiliului (18), care să le permită:

  • să aibă acces la informații actualizate clare, ușor de înțeles și ușor accesibile cu privire la drepturile lor în Uniune în materie de protecție a consumatorilor; și
  • să depună o plângere prin intermediul platformei de soluționare online a litigiilor, înființată în temeiul Regulamentului (UE) nr. 524/2013, și al centrului competent din cadrul rețelei centrelor europene pentru consumatori, în funcție de părțile implicate.

Mai multe informații despre directiva în cauză, cât și consultarea în întregime a acesteia, pot fi accesate aici.

Sursa: Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Facebook Page