Piața Mărăști, pe calea modernizării
Piața Mărăști, pe calea modernizării

Piața Mărăști, pe calea modernizării

Zona Pieței Mărăști, rămasă „în secolul trecut” din punct de vedere a amenajărilor urbane, va fi modernizată și revitalizată. Clujenii își pot spune revendicările în următoarea perioadă.

Primăria municipiului Cluj-Napoca a inițiat procedura de consultare publică pentru proiectul de hotărâre privind Planul urbanistic Zonal – Reamenajare zona Piața Mărăști și a străzilor adiacente, construire parking subteran. Este vorba despre un proiect anunțat de municipalitate în urmă cu circa doi ani și care a fost discutat public în cadrul unei dezbateri organizate de Centrul de Inovare și Imaginație Civică – CIIC. 

Proiectul preasupune crearea de benzi de autobuz și piste de biciclete în zona Pieței Mărăști, în locul benzilor de circulație și trotuarelor pline de mașini. Numărul de benzi auto va fi redus pe mai multe tronsoane de drum, iar stațiile de transport în comun vor fi reorganizate și modernizate. În cadrul proiectului vor fi amenajate două căi de acces la metrou. În proiectul de revitalizare sunt cuprinse Piața Mărăști, Bulevardul 21 Decembrie, Str. Aurel Vlaicu, Aleea Bibliotecii, Calea Dorobanților, Str. Fabricii, Str. Ciocârliei, Str. Crinului și spațiul verde aflat la intersecția Aleii Bibliotectii și Căii Dorobanților. 

Etapa consultării publice are loc în perioada 17- 31 octombrie 2022. Persoanele interesate pot trimite sesizările, observațiile, punctele de vedere la adresa de email: [email protected] sau pot înregistra adrese scrise la Serviciul Centrul de Informare pentru Cetățeni, str. Moților nr.7 sau la orice primărie de cartier.

Trei parkingri noi în zonă

Trei parkinguri noi vor fi amenajate pe Aleea Bibliotecii, pe Aleea Bârsei și pe strada Trotușului. Cel mai mare va fi cel construit sub spațiul verde din fața Bibliotecii, care va fi dispus pe două niveluri și va avea o capacitate de 280 locuri. Totodată, pe strada Dorobanților nr. 105 a fost propus un parking cu minim 140 de locuri. Eliminarea supermarketului și a benzinăriei din zonă rămâne momentan la nivel de discuție. De asemenea, proiectul prevede desființarea unor chioșcuri și construcții „cu caracter parazitar” și propunerea amenajarea unor pergole și cafenele în zona Aleii Bibliotecii.

Reabilitarea Bulevardului 21 Decembrie 1989 este prevăzută a fi realizată etapizat, pe tronsoane. Astfel, tronsonul inclus în plan continuă investiția finalizată recent pe tronsonul Piața Unirii – strada Buftea, în cadrul proiectului „Realizarea de benzi dedicate – etapa I – B-dul 21 Decembrie 1989”.

Ce se schimbă în zonele vizate?

Proiectul își propune să echilibreze ponderea dintre spații pietonale și spații destinate traficului auto, dar și să extindă infrastructur dedicate mobilității sustenabile: transport public, biciclete/trotinete, pietoni. Simultan, se urmărește creșterea atractivității spațiului public pietonal, prin amenajarea și dotarea sa cu vegetație, mobilier urban, dotări și echipamente.

Bulevardul 21 Decembrie 1989

• se păstrează sensurile de circulație existente;

• se elimină o bandă de circulație dinspre centru către Apahida, care în prezent este utilizată ca parcare;

• se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;

• se reorganizează parcajele din profilul bulevardului, cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;

• se reorganizează și modernizează stațiile de transport public;

• se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;

• se organizează standuri taxi – 10 locuri;

• se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;

• se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;

• se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări;

• se desființează construcțiile cu caracter comercial.

Bulevardul Aurel Vlaicu

• se păstrează sensurile de circulație existente;

• se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo;

• se reorganizează parcajele, cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;

• se reorganizează și modernizează stațiile de transport public;

• se schimbă poziția stației Arte Plastice spre vest, pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;

• se organizează standuri taxi (7 locuri);

• se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;

• se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări;

• se reamplasează stația de monitorizare a calității aerului;

• se desființează construcții cu caracter comercial.

Str. Fabricii

• se păstrează sensurile de circulație existente;

• se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;

• se reorganizează parcajele de pe latura de vest, prin dispunere paralel cu axul străzii;

• se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Aleea Bibliotecii

• se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția bibliotecă – sens giratoriu;

• se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;

• se elimină locurile de parcare de pe latura vest;

• se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;

• se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;

• se propune realizarea unui parking subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;

• se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;

• se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii.

Strada Crinului

• se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între Bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);

• se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;

• se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu Bulevardul 21 Decembrie 1989.

Strada Ciocîrliei

• se păstrează sensurile de circulație existente;

• se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);

• se introduc locuri de parcare paralel cu axul străzii.

Sursa: monitorulcj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Facebook Page